سفارش تبلیغ
صبا ویژن
.persianblog'">

پایگاه سلامت اجتماعی اصفهان

جمعه 87/11/25 :: ساعت 11:58 عصر

کریسمس امسال، ایرانیان مقیم آمریکا و به دنبال آنها بسیاری از ایرانیان سراسر دنیا ایمیل مبتکرانه‌‏ای را دریافت کردند که با شوخی تندی به آنها یادآوری می‏کرد جشن کریسمس به ایرانیان مسلمان ارتباطی ندارد.
به گزارش "ایلنا" 14 فوریه یا 25 بهمن ماه(امسال به علت سال کبیسه با 26 بهمن مصادف شده است) از سال‌‏های بسیار دور میلادی به عنوان روز «ولنتاین» جشن گرفته می‏شود و در کشور ما در سال‌‏های اخیر به «روز عشاق» معروف شده است.
بسیاری از کسانی که به دنبال برگزاری جشن ولنتاین می‏روند، حتی با معنی آن آشنا نیستند در میان 50 نفری که مورد پرسش شدند، حدود 34 نفر اطلاعی در مورد معنای این مراسم نداشتند و دیگران هم اطلاعات دست و پا شکسته‌‏ای را از شبکه‌‏های خارجی دریافت کرده بودند.
سمیرا یکی از افرادی است که اگر چه هر سال برای دوست خود کادوی ولنتاین می‏خرد اما معنای آن را نمی‏داند" به نظر من «ولنتاین» روز عشاق است و بقیه معانی و تاریخچه آن مهم نیست."
آرش ولنتاین را یک جور سرگرمی می‏داند. او که این اسم را به اشتباه« ولنتایم» تلفظ می‏کند، می‏گوید: اگر چه من هر سال از دوستانم هدیه می‏گیریم و برای آن‌‏ها هم هدیه می‏خرم اما معنای آن برایم چندان اهمیتی ندارد.
جشن ولنتاین در حالی سال به سال رو به پررنگ‌‏تر شدن در بین جوانان ایرانی می‏گذارد که برداشت مردم سایر کشورهای جهان در این باره قدری متفاوت به نظر می‏رسد.
اما سارا که بیشتر عمر خود را در ایران سپری کرده، چند سالی است که در کانادا به سر می‏برد. او گرایش ایرانیان را به ولنتاین نمی‏پسندد و می‏گوید: «این جشن فقط برای پولدار کردن تولیدکنندگان و فروشندگان است و فقط به همین منظور به ایران وارد شده است.»به اعتقاد سارا بهتر است که جوانان ایرانی به رسوم فرهنگی خود بیشتر پایبند باشند تا این‌‏که از رسوم کشورهای غربی تبعیت کنند.شاید منظور سارا از رسوم سنتی همان جشن مهرگانباد که به گفته کارشناسان در فرهنگ ایرانی روز عشق است و با ولنتاین برابری می‏کند.
مهرگان در فرهنگ ایرانی روز عشق حقیقی و واقعی است
اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان مجلس هشتم معتقد است که مهرگان در فرهنگ ایرانی روز عشق حقیقی و واقعی نامیده شده و مردم باید به جای ولنتاین این روز را زنده کنند.بختیاری که از رواج فرهنگ غربی در ایران ناخرسند است، تصریح می‏کند: به دلیل نبود برنامه‌‏هایی برای فرهنگ‌‏سازی بسیاریاز رسوم زیبای ایرانی مورد غفلت واقع شده‌‏اند.به گفته او «مهرگان» همزمان با ششم مهر ماه، بهترین زمان برای ابراز علاقه و دوستان و بستگان است.
اصغر مهاجری جامعه‌‏شناس و استاد دانشگاه هم نقص در مدیریت برنامه‌‏ریزان کشوری در برجسته‌‏سازی و استفاده از ظرفیت‌‏های فرهنگی را دلیل گرایش نادرست جوانان ایرانی به «ولنتاین» می‏داند و می‏گوید: فرهنگ مردم ایران غنی و توسعه یافته است و هم در پیشینه ملی و هم در پیشینه مذهبی نمادهایی از «روز عشق» به چشم می‏خورد.
اول دیحجه یا جشن مهرگان می‏توانند جایگزین‌‏های مناسبی برای روز ولنتاین باشند به گفته او اول دیحجه در مناسبات مذهبی و جشن مهرگان در فرهنگ ایرانی هر دو می‏توانند جایگزین‌‏های مناسبی برای روز ولنتاین باشند و از پیشینه غنی و در خور برخوردارند.
چین، ژاپن، کره جنوبی و مصر هر کدام روزهایی را معادل «ولنتاین» در کشور خود جشن می‏گیرند
جایگزینی روزهای متناسب با ولنتاین همان کاری است که بسیاری از کشورها انجام داده‌‏اند. مثلا چین، ژاپن و مصر هر کدام روزهایی را معادل «ولنتاین» در کشور خود جشن می‏گیرند.
در کشور چین این روز به «شب هفت‌‏ها» نامیده می‏شود و در ژاپنی‏ها به «تاناواتا» معروف است. در کره جنوبی نیز مردم روز «پپرو» را جشن می‏گیرند و مصری‏ها هم روز چهارم نوامبر هر سال را به عنوان روز عشق برگزار می‏کنند.
تاریخچه ولنتاین
به هر حال تاریخچه ولنتاین به زمان اعدام کشیشی با همین نام برمی‏گردد اما تاریخچه کامل و دقیق والنتین در دست نیست.
بنابر برخی روایات در سده سوم میلادی که مطابق میشود با اوایل شاهنشاهی ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده‌است بنام کلاودیوس دوم (CLAUDIUS II). کلودیوس عقیده داشت مردان مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند سربازان جنگجوتر و بهتری هستند. از این رو ازدواج را برای سربازان امپراتوری روم قدغن میکند. کلاودیوس به قدری بیرحم وفرمانش به اندازه‌ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان را نداشت. (شایان ذکر است که در آن هنگام هنوز امپراتوری روم، به آیین مسیحیت نگرویده بود و این امر تقریباً 40 سال پس از دوران کلاودیوس دوم یعنی در دوران کنستانتین اول، موسوم به کنستانتین کبیر صورت گرفت). اما کشیشی به نام والنتین (والنتیوس)، مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری میکرد. هنگامی که کلاودیوس این امر را دریافت، والنتین را دستگیر و زندانی کرد. کلاودیوس به منظور منصرف ساختن والنتین از باور خویش، به زندان و به استقبال وی شتافت و او را مورد محبت فراوان قرار داد. این در حالی بود که والنتین نیز به گونه‌ای متقابل کوشید تا کلاودیوس را به آیین مسیحیت فراخواند؛ امری که موجبات خشم امپراتور روم را فراهم ساخت و حکم به اعدام وی داد. هنگامی که والنتین در زندان به سر میبرد، یکی از زندانبانان دختری نابینا داشت که به زندان میآمد به تفصیل با وَلِنتَین سخن میگفت و درست پیش از آن که والنتین به اعدام محکوم گردد، برای آن دختر نابینا کارتی فرستاد که بر روی آن نگاشته بود: ««از طرف والنتین ِ تو» (FROM YOUR VALENTINE)» امضاء کرده‌است، اصطلاحی که تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته و به وفور بر روی کارتهای والنتین مشاهده میشود.
افسانه دیگر حاکی از آن است که هنگامی که والنتین را به زندان افکندند، مردم برای وی یادداشت‌هایی کوچک که در لفافه پیچانده بودند و در شکافهای دیواره سلول وی جاسازی میکردند میفرستادند و او آنها را یافت و در حق آنان نیایش کرد. به دیگر سخن، بنیاد تاریخی کارت والنتین همین امر است. کشیش والنتیوس در 14 فوریه 270 میلادی (در برخی روایات 269 و مطابق با برخی روایات دیگر 273 بعد از میلاد) اعدام شد. بنابراین او را به عنوان فدایی و شهید راه عشق میدانند و از آن زمان والنتین تبدیل به نمادی برای عشق شده‌است و بدین روست که در کشورهای جهان، به ویژه کشورهای اروپایی و امریکای شمالی، مراسم روز والنتین همه ساله در 14 فوریه برگزار میگردد.
در ایمیلی که ایرانیان مقیم آمریکا در روز کریسمس دریافت کردند ضمن تبریک عید کریسمس نوشته شده بود «کریسمس به شما ربطی ندارد، منتظر نوروز باشید» پس شاید بد نباشد این جمله را در مورد «ولنتاین» نیز تکرار کنیم.


¤ نویسنده:همیاران سلامت روان اصفهان

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
خانه
مدیریت وبلاگ
شناسنامه
پست الکترونیک


کل بازدیدها:13715


بازدیدامروز:14


بازدیددیروز:0

 RSS 
 
لینک دوستان من
پایگاه هرمزگان
پایگاه گیلان
پایگاه گلستان
پایگاه مازندران
وبلاگ مرکزی پایگاه سلامت اجتماعی
پایگاه مرکزی
پایگاه یزد
پایگاه تهران
پایگاه چهار محال و بختیاری
پایگاه خوزستان
پایگاه کرمان
پایگاه ایلام
پایگاه اردبیل
پایگاه همدان
پایگاه لرستان
پایگاه کهگیلویه و بویر احمد
پایگاه کرمانشاه
پایگاه کردستان
پایگاه قم
پایگاه قزوین
پایگاه فارس
پایگاه سیستان و بلوچستان
پایگاه سمنان
پایگاه زنجان
پایگاه خراسان جنوبی
پایگاه خراسان شمالی
پایگاه خراسان رضوی
پایگاه بوشهر
پایگاه آذربایجان غربی
پایگاه آذربایجان شرقی

درباره من
پایگاه سلامت اجتماعی اصفهان

لوگوی وبلاگ
پایگاه سلامت اجتماعی اصفهان

اشتراک در خبرنامه
 

بایگانی شده ها
بهار 1386
زمستان 1385
پاییز 1385
تابستان 1385

اوقات شرعی

وضعیت من در یاهو
یــــاهـو

طراحی قالب: رفوزه